Bananalegs

Een bijzondere, langwerpige, gele tomaat met een opvallend puntje aan het uiteinde.
In 2011 heeft dit soort op mijn balkon gestaan in een pot. Ze heeft daar aardig wat tomaatjes gebracht van een centimeter of 6 lang. 

Nu in 2012 staat de plant in de volle grond. Ondanks dat ik dit jaar laat was met zaaien heeft ze al aardig wat vrucht gezet. De vruchten zijn behoorlijk wat groter dan vorig jaar. Ik neem aan dat dit komt door de natte zomer en natuurlijk ook doordat de plant in de volle grond staat, maar hoe dan ook de vruchten zijn behoorlijk aan de maat!

De foto's aan de linker- en rechterkant zijn vandaag gemaakt. Op de rechter foto is goed te zien dat de vruchten zeker een centimeter of 8 - 10 zijn. Hopelijk beginnen ze met een paar mooie zonnige dagen op komst eindelijk eens te kleuren!.


September 2012

De planten hebben het nu begin september aardig begeven. Op alle tomaten zitten vieze bruine vlekken.  Deze zijn in 1 nacht ontstaan, maar ik eet ze daardoor niet meer. Planten zullen vandaag het veld gaan ruimen. De smaak vond ik ook niet echt om over naar huis te schrijven. Vrij muf, weinig zuur maar ook niet zoet. Volgend jaar hoeft dit soort niet terug voor mij.

Geschikt voor buiten: Deze soort kan beter in de kas. Door teveel vocht worden de tomaten groot en smaakloos. Ook is ze behoorlijk ziektegevoelig. Op een zeer zonnig balkon heeft ze nog wel kans, maar ik zou adviseren deze tomaat alleen in de kas te zetten.
Pot of volle grond: Deze plant heeft het uitstekend gedaan in een pot. In de volle grond kreeg ik gigantische tomaten maar deze bleken ontzettend smaakloos terwijl de tomaten in een pot een stuk meer smaak hadden. In de kas in een pot zou dus de beste optie zijn wat mij betreft.
Ziektegevoeligheid: De plant is behoorlijk gevoelig gebleken in de buitenteelt. Ik zou haar daarom niet meer buiten zetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten