Een dagje naar Vreeken...



Vandaag naar Vreeken geweest in Dordrecht en weer veeeeel te veel geld uitgegeven aan allerlei leuke zaden voor komend jaar. Het afscheidscadeau van mijn collega's is goed besteed in elk geval. Ik kan er komend moestuin seizoen (en de seizoenen daarna waarschijnlijk) hard tegenaan. 

Voor de geïnteresseerden zal ik een opsomming maken van welke  zaden ik allemaal gekocht heb. Of ik er ook echt aan toe kom (en plaats voor heb) om alles te zaaien weet ik niet, maar ach we zien wel! 



Bij deze dan de lijst van gekochte zaden:
Alle wijsheden die ik bij de soorten heb geschreven zijn afkomstig van de verpakking en "nog" niet gebaseerd op eigen ervaringen.
  • Basilicum - Mammoth - grootbladige basilicum die toch veel smaak heeft. Klinkt goed, het lijkt me dat je er dan bij het maken van pesto minder planten nodig zijn etc. dus ga deze zeker proberen.
  • Biet - Cylindra - een langwerpige roze biet.
  • Biet - Egyptische platronde - vrij bekend bietenras en lekker goedkoop.
  • Biet - Burpee's Golden - een gele biet met oranje buitenkant
  • Boerenkool - Redbor F1 - van mijn tuinbuurman heb ik begrepen dat de boerenkool altijd veel last heeft van witte vlieg. Op de site van Diana heb ik gelezen dat dit soort daar geen last van heeft, dus deze gelijk in de mand gegooid! 
  • Broccoli - Green Sprouting / Groene Calabrese - een oud broccoliras. Was vooral erg goedkoop, hopelijk ook lekker want onze kleine vent is dol op Broccoli.
  • Courgette - Spineless Beauty F1 - een vrij doorsnee donkergroen ras. Klimt niet.
  • Courgette - Western Sunrise F1 - een knaloranje courgette in de vorm van een eikel geen idee wat ik daarvan moet verwachten maar het leek me een grappige plant.
  • Courgette - Tondo Chiaro di Nizza - een ronde courgette met een diameter van 15-20 cm. Lijkt me ideaal om te vullen en gevulde courgettes die lusten wij wel!
  • Doperwten - Eerste Vroege Mei - halfhoog soortje, gelukkig heb ik een moeder die van "doppen" houdt en een kleine vent die graag doperwtjes eet! 
  • Kapucijners - Desiree - dit is een vrij laag ras. Speciaal daar voor gekozen omdat ik geen zin heb om een hek van 2meter te bouwen.
  • Koriander - Slowbolt - maakt vooral veel blad. Mijn vader gebruikt veel koriander bij het maken van zijn eigen sambal, dus speciaal voor mijn vader nog een zakje gekocht.
  • Meloen - Piel de Sapo - deze sprak me aan omdat hij na de oogst nog doorrijpt. Je moet hem oogsten in de herfst als het loof is afgestorven. Daarna zijn ze lang houdbaar. 
  • Meloen - Piel de Sapo sel. Torpedo - deze heb ik vooral uitgezocht omdat het een grote verpakking was met veel zaden voor weinig geld haha! Vruchten worden een kilo of 3 zwaar.
  • Meloen - Green Climbing - een Cantaloup met wintermeloen eigenschappen staat er op de verpakking. Heel sappig en zoet. Je hebt zelfs kans van slagen met deze meloen als je hem langs een beschutte buitenmuur laat klimmen. Moet je waarschijnlijk alleen niet een zomer als deze meemaken.
  • Meloen - Charentais - echte Cantaloup, deze heeft een dunne schil waardoor ze niet in de winkel te koop zijn. Oogsten = eten. De smaak schijnt goddelijk te zijn. Jaja verkopen lukt wel als er met zulke termen gesmeten wordt. We zullen zien of het waar is!
  • Meloen - Sugar Belle F1 - Een kleine vroege watermeloen waardoor deze geschikt kan zijn voor het Nederlandse klimaat. Ik ben benieuwd want wij zijn verzot op watermeloen.
  • Pak Soi - Canton Dwarf - een dwerg Paksoi, zag er zo schattig uit dat ik die wel mee moest nemen.
  • Peulen - Sugar Snap - altijd heerlijk zoet. In de winkel vaak rete duur en volgend jaar van eigen bodem! Ik ben nu al blij!
  • Prei - Starozagorski Karmus - een grote snelgroeiende zomerprei waarvan de schachten wel 60m lang kunnen worden.
  • Prei - blauwgroene Winter sel. Forrest - een zeer winterhard soort.
  • Prei - Mammoth Blanch - een reuzenprei die ook zacht en zoet moet zijn.
  • Sla - Little Gem - een kleine bindsla die nu nog gezaaid kan worden dus dat gaat volgende week gebeuren.
  • Sla - vier jaargetijdensla - een zachte rode kropsla
  • Sla - red salad bowl - een mooie rode eikenblad sla. 
  • Sperziebonen - montano - een stamslaboontje met grote opbrengst en zonder draad. Dat laatste vind ik heel belangrijk.
  • Sperziebonen - Blauhilde - een rijkdragende stokspekboon  met blauwe peulen die na het koken groen worden.
  • Sperziebonen - overvloed - een stokslaboon met dunne peulen. Geeft veel opbrengst, dat spreek me aan.
  • Spruiten - Long island improved - een Amerikaans ras, goed vorstbestendig met een gedrongen groei.
  • Stengelui - Kaigaro/Ishikura - een stengeluitje dat wintergroen is behalve wanneer de winter erg streng is dan komt ze in het voorjaar weer op.
  • Tuinbonen - Extra Precoce a Grano Violetto - een rode tuinboon die ik heb uitgekozen puur vanwege de kleur. De peulen zijn groen, de bonen rood. Je hebt zelfs nog kans op een leuke oogst met een zomerzaai in juni - aldus volgens de verpakking.
  • Tuinbonen - Driemaal Wit - een tuinboon die licht van smaak is en wit kookt. Expres voor een soort gekozen met een milde smaak in de hoop dat iedereen het lust hier thuis.
  • Bosui - Noordhollandse bloedrode - deze is vroeg te oogsten als bosuitje. Om de 10cm wil ik er dan 1 laten staan die mag uitgroeien als rode ui.
  • Wortel - Solar Yellow - een korte brede zomerwortel die goed geschikt is voor zwaardere grond en dat wil wel lukken om mijn kleigrond. Schijnt zoet en sappig te zijn dus dat klinkt alvast goed.
  • Wortel - Parijse Markt 4 - een klein rond Parijs worteltje om gewoon eens te proberen.
Naast deze lijst heb ik ook nog een heel frot tomatenzaden meegenomen. Ik wil van alles een plant proberen. Gewoon omdat ik het leuk vindt om van alles te proberen. Mijn kasje is maar heel erg klein, maar gelukkig heb ik ook nog een heel beschut zonnig balkon en er zijn ook soorten voor buiten bij. De ervaring zal het leren. 
  • Besjestomaat - World's Smallest - De kleinste tomaat ter wereld. Eerst zien, dan geloven maar toch nieuwsgierig uiteraard! Uit berichten al gehoord dat, zo groot als een erwt echt niet waar is, maar we zullen zien.
  • Kerstomaat - Black Cherry - uitgekozen vanwege de kleur. Er staat niets op de verpakking over de buitenteelt dus deze gaat mijn kasje in.
  • Kerstomaat - Cherry Brandywine - een donkergekleurd kerstomaatje. Geen idee of deze hoog op groeit of als struik, maar ik gok erop dat hij de lucht in gaat.
  • Kerstomaat - Red Pearshaped - een rood, peervorming kerstomaatje
  • Kerstomaat - Yellow Pear - een geel, peervorming kerstomaatje.
  • Kerstomaat - Pink Bouncy - ook uitgekozen vanwege de kleur: grappig roze. De planten worden vrijwel nooit ziek en dragen tot diep in de herfst
  • Kerstomaat - Washington Cherry - een laagblijvende kerstomaat. Hoeft niet te worden gediefd en doet het goed buiten in een pot.
  • Middentomaat - De Berao Black - een olfijftomaatje met een diep donkerrode kleur. Mooie kleur op de foto. Ben benieuwd hoe hij in het echt is.
  • Middentomaat - Black Pear - Ik ben gek op tomaten die er anders uitzien dan de standaard ronde rode supermarkt tomaat. Als de smaak dan ook nog goed is wordt het zeker een blijvertje. Kan ook op een zonnige beschutte plek buiten staan.
  • Middentomaat - the Gypsy - Een Russische tomaat met een wijnrood- bruinachtige kleur. Geen idee of dit wat is, maar we proberen wel en gaan het zien.
  • Middentomaat - Yellow out, red in - Een tomaat die geel van buiten is en rood van binnen. Puur vanwege de kleur uitgezocht.
  • Middentomaat - Wapsipinicon Peach - Een lichtgele tomaat met donshaartjes als een perzik. Behoorlijk bestendig tegen phytophtora en de ervaringen met de buitenteelt zijn redelijk goed.
  • Romatomaat - Roma - een lekkere roma tomaat voor soepen en sauzen. Ruim 400 zaden in een pakje. Ik was gelijk verkocht! 
  • Struiktomaat - Balkonstar - Tja gezien de naam is er dan ook maar 1 goede plek voor deze plant. Hij gaat het balkon op
  • Struiktomaat - Lambada - een zeer vroeg rijpend ras voor op mijn balkon. Rijpt al eind juni. Heeft een steuntje nodig en is niet ziektegevoelig.
  • Struiktomaat - Minibel - nog een kleine struik-, cherry tomaat. Kunnen er mij niet genoeg zijn!
  • Struiktomaat - Tumbling Tom Red - Ook deze gaat in een grote pot op mijn balkon
  • Struiktomaat - Tumbling Tom Yellow - Deze mag op mijn balkon gaan staan naast zijn rode broertje. 
  • Struiktomaat - Kremser Perle - Een struiktomaat die behoorlijk ziektebestendig is. Dat klinkt na deze ontzettend vieze natte zomer als muziek in mijn oren dus deze moest hup de mand in! Heeft ondanks het struikformaat wel een steuntje nodi. Geeft wat grotere tomaten.
  • Trostomaat - Gardener's Delight - Een trostomaatje ter grote van een pingpongbal. Kan zowel binnen als buiten.
  • Vleestomaat - Big Yellow Zebra - een dikke gele vleestomaat. Lijkt me gaaf om daar een gele tomatensoep van te maken. Zal een rare gewaarwording zijn maar hopelijk wel lekker. Doet het redelijk goed buiten, maar in de kas natuurlijk beter. 
  • Vleestomaat - Coeur de Boeuf - Een geribbelde vleestomaat. Ziet er geweldig uit en gehoord dat de smaak ook goed is.
  • Vleestomaat - Marmande - Een zacht zoete vleestomaat die zich buiten opvallen goed houdt. Is ook zeer geschikt voor de soep, dat hoor ik graag!
  • Vleestomaat - Rote Herztomate - Goed voor buitenteelt en daarom dus uitgekozen. De trossen moeten goed ondersteund worden anders breken ze. De plant maakt weinig blad en loopt daardoor minder kans op ziekten.

1 opmerking: