Een gezoem van jewelste

Dat het zomer is is voor ons niet altijd te merken, maar de bijen en wespen in de tuin genieten ervan. Op de tuin begint langzaam duidelijk te worden waarom ze augustus ook wel de wespen maand noemen. De bijen en wespen doen zich dankbaar te goed aan een enkele afgevallen pruim en zijn zelfs zo brutaal om alvast een beginnetje te maken aan de pruimen die nog in de boom hangen te rijpen. Uitkijken met plukken dus!

De Ananasmunt staat volop te bloeien en de insecten dragen dankbaar hun steentje bij aan de bestuiving en snoepen heel wat af.

Het is af en toe wel uitkijken geblazen waar je loopt, zeker met slippers aan zoals vandaag, maar het blijft een mooi gezicht.
Ik hou zelf helemaal niet van wespen en bijen, vooral niet wanneer ze maar rond mijn hoofd blijven zoemen en al helemaal niet als ze voor mijn gezicht hangen. Ik vind het wel mooi om net als vandaag eens rustig naast de pepermuntplant te gaan zitten en eens te kijken wat ze nou allemaal aan het doen zijn. Daarbij  moet natuurlijk een fotootje worden gemaakt. Weliswaar met mijn telefoon maar over het resultaat ben ik nog best tevreden. Zolang er niet direct voor m'n gezicht gezoemd wordt, vind ik het prima. Verder dan vandaag eeeeeiiiindelijk de broccoli geoogst. De eerste 3 stronken liggen klaar om gegeten te worden. Dat is nog eens een mooi verjaardagsmaal!
De bloemkool kan ik wel vergeten dit jaar denk ik. De koolwitjes (en dan vooral de rupsen daarvan) hebben ze gevonden. Zit wel een vogelnet overheen, maar die zijn te grofmazig, de vlinders vliegen er dwars doorheen helaas. Wel een paar rupsen gevangen voor de kleine man die graag wil zien hoe ze vlinders worden. In mijn klas heb ik dat wel eens gedaan dus ach waarom thuis ook niet. We zullen het beleven!

De eerste tomaten beginnen ook te kleuren en de sla moet nodig geoogst. De 3 rode slakroppen die ik nog heb staan willen gaan doorschieten. Ik hoop dat ze het nog tot het einde van de week vol willen houden dan kunnen ze mee naar Arcen voor de Holland Betta Show BBQ!

3 soorten insecten op dezelfde bloem




Geen opmerkingen:

Een reactie posten