Eet smakelijk? Of niet?

Een drukke week geweest wat betreft het oogsten op de tuin.
Ruim 2 kilo sperzieboontjes kwamen er van mijn paar planten die ik heb staan. Deze hebben we afgelopen woensdag schoongemaakt. 's Avonds hebben we er een heerlijke maaltijd aan gehad en de rest is rauw en gehalveerd ingevroren. Over het invriezen van sperziebonen hoor ik niet altijd positieve berichten. Ze zouden slap worden. Voor ons is dat niet zo'n probleem. Mochten ze echt niet te eten zijn kunnen we ze altijd nog smoren in de wok en Sajoer boontjes ervan maken.

Ook de eerste maïs is opgegeten. Maandag eerst zelf 3 kolven geprobeerd. Eerst even 10 minuutjes gekookt en daarna in de aluminium folie met een klont kruidenboter in de oven. Daarna zo van de kolf afhappen. Heerlijk!

 Ook beginnen de eerste vruchten van de Mirabel eindelijk af te rijpen! Prachtig geel en heerlijk zoet van smaak. Volgend jaar komt deze zeker terug. 1 in mijn kasje en 1 in buiten (en misschien ook 1 op mijn balkon) Ik hoop nu alvast op een betere zomer dan dit jaar, wie krijgen we dan ook wat!

Als laatst dan nog een kleine update over de meloenen. De watermeloenen groeien aardig. Hoewel ik had verwacht dat ze wat sneller zouden gaan. Ik denk dat ik ze laat hangen tot het loof begint af te sterven om de grootste kans te hebben dat ze nog rijp worden dit jaar. Mocht ik eerder het vermoeden hebben dat ze rijp zijn, worden ze gelijk geoogst natuurlijk. De oogmeloenen groeien naar mijn idee een stuk sneller dan de watermeloen. Het zijn er ondertussen aardig wat met een diameter tussen de 10 en 20 cm.

Ik lust veel, maar dit gaat me duidelijk te ver ;)
Al met al tot nu toe alleen nog succes verhalen gehad, maar de eerste complete mislukking is ook daar en wel in de vorm van bloemkool. Ik wist dat bloemkool in de zomer niet de makkelijkste groente is om te telen, maar toch begin juni een aantal tuincentrum planten gezet. De planten groeiden snel en begonnen met het vormen van een kool op het moment dat de koolwitjes ook de aandrang voelden om eieren te gaan leggen. In het begin leek de schade van de rupsen mee te vallen, maar de bloemkolen die nu tevoorschijn komen zien er echt niet uit.
Deze week gaan de planten dus richting de composthoop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten