Creatief met bosui en courgette

Vandaag maar weer eens aan het experimenteren geweest en wel met ingemaakte bosuitjes.
Op mijn balkon had ik van 't voorjaar in een mandje een zakje bosuien leeggestrooid (White Lisbon). Gewoon om eens te kijken of dat lukte, de uitjes groeiden best aardig, maar echt mooie dikke stengels kwamen er niet. Daarvoor stonden ze waarschijnlijk te dicht op elkaar of, of, of... Naar de oorzaak kan je gissen. Echter de verdikking aan de onderkant was behoorlijk dik. Het leken net kleine zilveruitjes.
Om toch iets met deze uitjes te kunnen heb ik een poging gewaagd om ze in te maken net als je met zilveruitjes zou doen.

Allereerst hebben ze ruim 48 uur in een pot met zout gelegen om wat vocht te onttrekken. Daarna de uitjes goed afgespoeld.
Vervolgens heb ik een liter witte natuurazijn aan de kook gebracht met wat zoetstof. Niets af gemeten, maar geproefd tot ik dacht dat 't wel lekker zou zijn, niet té zoet want daar hou ik niet van.
De uitjes heb ik verdeeld over 3 kleine potjes van 290ml. Waarschijnlijk ben ik de enige die het eet dus ik heb alles graag in kleine potjes. Daarna de kruiden toegevoegd. In alle potjes mosterdzaad gedaan en daarna 1 variant met dille gemaakt en 1 met rozemarijn.

Ook had ik nog courgettes liggen, daarom daar gelijk maar eens 1 van in kleine blokjes gesneden en 2 potjes mee gevuld. Samen met wat rozemarijn en mosterdzaad en daarna hetzelfde azijnmengsel eraan toegevoegd.

Alle potjes nog 20 minuten in de Weckketel en klaar is Ilse. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Als het niet te eten is zou dat natuurlijk wel jammer zijn, maar we zijn in elk geval weer bezig geweest!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten